BENU Apotheken
Digitaal platform voor de nr. 1 apotheekketen van Nederland

Case

Digitale strategie en roadmap

Met ruim 500 apotheken is BENU de grootste apotheekketen in Nederland. Door acquisities de afgelopen jaren (o.a. van de Mediq-apotheken) was er een brei aan websites ontstaan. Daarom wilde BENU één centrale online plek voor haar klanten realiseren. Als basis voor deze digitale transitie heeft BENU een digitale strategie en roadmap ontwikkeld.

‘Agile werken en zorgen voor wekelijks resultaat is een sterke vaardigheid van Buro Digitaal. Ze leveren kwaliteit op tijd. Directe meerwaarde voor de klant. Betrouwbare partner voor ons als bedrijf.’

 

Luc van Woensel

Manager marketing & communicatie – BENU Nederland

Aanpak
Interim Product Owner

BENU had behoefte aan tijdelijke ondersteuning bij de eerste stap in de digitale transitie: de modernisering van de consumentenwebsite.

 

Buro Digitaal heeft BENU als Interim Product Owner geholpen met de (her)ontwikkeling van benuapotheek.nl (nu benu.nl). Deze website moest als portaal kunnen dienen voor toekomstige digitale initiatieven. We hebben BENU, in nauwe samenwerking met UX-partner Online Department, onder andere begeleid bij:

 

 

  • Ontwikkeling van de digitale strategie en contentstrategie
  • Selectie van een nieuw CMS
  • Ontwikkeling van duidelijke richtlijnen voor navigatie, functionaliteit en design (UX-design en webdesign)
  • Ontwikkeling van het designsysteem / de online brand guide
  • Begeleiding van de technische ontwikkeling van een schaalbaar platform
  • Inrichting van de beheerorganisatie

    De kosten voor hosting en support zijn gehalveerd

    Verdubbeling van het aantal bezoekers binnen 3 maanden na livegang

    Resultaat

    Bezoekers blijven langer én converteren beter

    Er is een volledig nieuw platform ontwikkeld. Apotheekinformatie is niet langer versnipperd over 200+ websites, maar voortaan op één centrale plek op benu.nl te vinden.

     

    De gebruikerservaring is verbeterd en de website voldoet nu aan de certificeringseisen van het keurmerk drempelsvrij.nl. Dit heeft o.a. gezorgd voor een verdubbeling van het aantal bezoekers binnen 3 maanden na livegang van maandelijks 10.000 bezoekers naar ruim 20.000 bezoekers per maand. Bovendien zijn de kosten voor hosting en support gehalveerd.

     

    Het platform is inmiddels volledig schaalbaar voor de toekomstige digitale ontwikkelingen, zoals de bouw van een webshop en een MijnBENU-omgeving.

     

    Tenslotte hebben we BENU ondersteund bij de werving van een vaste Product Owner. Tijdens de afronding van de eerste fase zijn we samen met deze Product Owner opgetrokken en hebben we onze werkzaamheden geleidelijk naar deze nieuwe collega overgedragen.

    Wil je meer weten?

    Hendrik vertelt je alles over deze case. Stuur hem een e-mail of neem contact met ons op.

    Meer cases