De Echoput
Digitale upgrade voor 5-sterren hotel met toprestaurant

Case

Optimalisatie van website en boekingssysteem

De Echoput is een luxe 5-sterren designhotel in Apeldoorn met vergaderruimtes, een restaurant, hotelbar en kookschool. Het toprestaurant heeft als specialiteit de wild en wijn combinaties uit hun achtertuin: de Kroondomeinen op de Veluwe.

 

Het aantal hotelboekingen via de website van de Echoput liep de laatste jaren sterk terug. Uit analyse bleken de belangrijkste oorzaken hiervoor te zijn: een trage website en een weinig gebruiksvriendelijke boekingsmodule (o.a. niet responsive) waardoor bezoekers snel afhaakten. De navigatiestructuur was bovendien niet intuïtief en de informatie onlogisch geordend, waardoor bezoekers verdwaalden op de website.

‘De vakmensen van Buro Digitaal hebben met aandacht voor onze geschiedenis een prachtige, eigentijdse website ontworpen en gebouwd, waarin de Echoput Beleving centraal staat.’

 

Karel Klosse

Eigenaar – De Echoput

Aanpak
Versimpelde navigatie en reviews als uitgangspunt

UX-design

In werksessies met de Echoput is een nieuwe website en navigatiestructuur ontworpen. Speciale aandacht is uitgegaan naar een versimpelde navigatiestructuur, een duidelijke hiërarchie in de weergave van informatie en social proof door middel van klantreviews, quotes en beoordelingen.

 

In het grafisch ontwerp is een kwalitatieve/luxe uitstraling (“5-sterren beleving”) altijd het uitgangspunt geweest. De storytelling in woord en beeld over de unieke locatie (Kroondomeinen) staat hierbij centraal.

 

 

Mobile first

Bijna 80% van de gebruikers bezoekt echoput.nl vanaf een mobiel apparaat. De basis van de website is daarom vanuit mobiel en iPad ontwikkeld, met speciale aandacht voor super snelle laadtijden.

 

Wij maakten voor de Echoput een “atomic design” met een diversiteit aan flexibele blokken die per pagina variabel inzetbaar zijn. Dankzij het gebruiksvriendelijke (open source) CMS is elke webpagina gemakkelijk door de Echoput zelf in te richten met afbeeldingen, teksten/vertalingen en call-to-actions. Tot slot implementeerden we een nieuwe boekingsmodule en webshop voor de Echoput.

 

 

Social media scan

Naast de ontwikkeling van de website voerden we een social media scan uit. En wat bleek? De Echoput heeft een grote schare fans, maar geeft hier niet of nauwelijks aandacht aan. We vroegen de doelgroep naar de content die ze graag zien en hebben daarmee een social media strategie én contentkalender ontwikkeld.

Laadsnelheid drastisch verlaagd van 9,3 naar slechts 1,4 seconde

43%

stijging van het aantal geboekte overnachtingen

Resultaat

Stijging aantal boekingen met 43%

Door slimme verbeteringen aan website en server zijn we erin geslaagd om de laadsnelheid van de homepage terug te brengen van 9,3 seconden naar 1,4 seconden. Dit heeft er (mede) toe geleid dat het aantal geboekte overnachtingen via de website in het 2e kwartaal van 2019 is gestegen met maar liefst 43% (!) t.o.v. hetzelfde kwartaal in 2018. En daar zijn we best trots op.

Wil je meer weten?

Martin vertelt je alles over deze case. Stuur hem een e-mail of neem contact met ons op.

Meer cases