Martini Ziekenhuis Groningen
Digitalisering en online marketing

Case

Interim digital marketeer

Het Martini Ziekenhuis is een topklinisch opleidingsziekenhuis in Groningen waar kwaliteit en zorg voor patiënten voorop staat. Het ziekenhuis maakt deel uit van de Santeon groep waarin zeven topklinische ziekenhuis verenigd zijn.

 

Vanwege het zwangerschapsverlof van de digitale consultant van het Martini Ziekenhuis was er behoefte aan tijdelijke ondersteuning. Concreet was er behoefte aan een T-shaped marketeer, die op strategisch vlak een brug kon slaan tussen de afdeling Klant & Markt (marketing en communicatie) en ICT.

‘Buro Digitaal heeft ons goed geholpen met de doorontwikkeling van onze digitale dienstverlening. Ze hebben ons team op een proactieve en pragmatische manier voorzien van de nieuwste tips & tricks op dit vakgebied. Tevens fungeerde Buro Digitaal voor ons als een belangrijke schakel tussen het marketingteam en de afdeling ICT.’

 

Rutger de Vries

Directeur Klant & Markt – Martini Ziekenhuis

Aanpak
Begeleiding digitaal project

Gedurende de interimperiode moesten diverse projecten worden opgepakt en afgerond, zoals het versnellen van de digitalisering van het ziekenhuis, de nieuwbouw van de website en het uitvoeren van een imago-onderzoek.

 

Startpunt van de samenwerking was het opstellen van een “aanvalsplan” cq. strategie, waarin de prioriteiten en doelstellingen werden vastgelegd. Buro Digitaal heeft dit uitgewerkt aan de hand van de pijlers “digitalisering”, “webdevelopment” en “imago-onderzoek”. Na het opstellen van dit plan is gestart met de werkzaamheden, waaronder:

 

 

  • Analyse van de huidige bezoekersstromen via Google Analytics en het optimaliseren van (de metingen in) Google Analytics
  • Opstellen van dashboards in Google Data Studio voor het optimaal doormeten van resultaten van social media en SEO-inspanningen
  • Advies over SEO (zoekmachine optimalisatie) van bestaande én nieuwe website aan team Klant & Markt 
  • Advies over organische social media content + opstellen contentkalender i.s.m. team Klant & Markt
  • Uitvoeren imago-onderzoek onder ca. 4.000 respondenten in de regio Noord-Nederland
  • Communicatie met ICT-afdeling van het Martini Ziekenhuis en aansturing development ten behoeve van de nieuwbouw van de website

Noodzakelijke digitalisering direct toepasbaar tijdens Coronacrisis

Helder inzicht in wensen van patiënten dankzij een uitgebreid imago onderzoek

Resultaat

Livegang nieuwe website een succes

De succesvolle livegang van de nieuwe website van het Martini Ziekenhuis op 1 juli 2020 was een prachtige afsluiting van de samenwerking. De eerste geluiden van website-bezoekers zijn positief. De resultaten van het imago-onderzoek bieden goede handvatten om de merkontwikkeling van het Martini Ziekenhuis de komende jaren verder te stroomlijnen.

 

Ook op het gebied van digitalisering van de dienstverlening zijn er goede resultaten geboekt. Met name de ontwikkeling op het vlak van videoconsult bleken direct toepasbaar en zelfs noodzakelijk: ondanks de coronacrisis konden artsen via videobellen in contact blijven met hun patiënten.

Wil je meer weten?

Sjors vertelt je alles over deze case. Stuur hem een e-mail of neem contact met ons op.

Meer cases