Mazda Nederland
Lancering online dealerplatform

Case
De wens voor een nieuwe dealer website
Mazda is een Japans automerk met wereldwijde bekendheid. Vanuit het kantoorvan de importeur in Waddinxveen wordt de bewerking van de Nederlandse markt geregisseerd en het netwerk van Mazda-dealers ondersteund.
De Mazda Dealers Ondernemers Vereniging (MDOV) lanceerde in 2015 het platform www.ikwileenmazda.nl. Dit platform was gericht op conversie en leadgeneratie voor de 40 Mazda-dealers in Nederland. Na ca. 5 jaar was dit platform verouderd en ontstond de behoefte aan een compleet nieuw platform. De MDOV heeft Sjors -digitaal strateeg bij Buro Digitaal- gevraagd om in dit traject te ondersteunen, mede vanwege zijn ervaring als websitemanager van ikwileenmazda.nl en kennis van digitale marketing.


‘Buro Digitaal heeft de Mazda-dealers geholpen om op een gezamenlijk platform 35 losse en unieke dealerwebsites te lanceren. Sjors heeft vanaf de opstart tot de uiteindelijke uitvoering én in samenwerking met diverse partijen een rol gespeeld. De websites draaien nu naar tevredenheid.’
Rebecca van Nieuwkerk
Lid MDOV-bestuur en Mazda-dealer in Amsterdam

Aanpak
Begeleiding digitaal project
In samenwerking met Mazda heeft de MDOV de “roadmap digitalisering” opgesteld, waarin de lange termijn koers is vastgelegd. De 1e stap van de roadmap was de ontwikkeling van nieuwe dealerwebsites, waarbij de Mazda dealers zoveel mogelijk ontzorgd worden. Sjors heeft hier vanuit Buro Digitaal bij ondersteund door o.a:
- Het opstellen van de eisen en wensen van het nieuwe dealerplatform i.s.m. diverse stakeholders
- Het begeleiden van de (uitgebreide) bureauselectie
- Het begeleiden en monitoren van de voortgang tijdens de ontwikkelingsfase
- Het begeleiden van de livegang
- De communicatie met Mazda-dealers over de juiste inzet van het platform en de onderdelen daarvan binnen hun eigen online kanalen
- Het opleveren van duidelijke maandrapportages aan de MDOV en haar leden na livegang van het platform
Resultaat
Bezoekers blijven langer én converteren beter
Op 1 maart 2020 is het nieuwe dealerwebsite platform gelanceerd en hebben 35 Mazda-dealers hun nieuwe dealerwebsite in gebruik genomen. De eerste tekenen zijn positief. Gebruikersdata laat zien dat bezoekers langer op de websites blijven én beter converteren richting o.a. proefrit en offerte dan voorheen. Bovendien is de online journey van websitebezoekers verbeterd dankzij data-koppelingen met de website van de importeur.
Met Sjors in de lead blijft Buro Digitaal na de livegang aangehaakt met als belangrijkste taak om voor conversie-optimalisatie van het platform te zorgen. Dit gebeurt via data-analyse, A/B-testen en CRO (Conversion Rate Optimisation). Bovendien heeft Buro Digitaal een bijdrage geleverd tijdens de selectieprocedure van een nieuwe bureau dat de Google Ads campagnes van de dealers gaat verzorgen. Sjors gaat dit bureau namens de dealerorganisatie aansturen en challengen zodat er optimale kwaliteit geleverd wordt.