University College Groningen
Werving van studenten door online marketing

Case

Werving van 150 nieuwe studenten

University College Groningen is een faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). De RUG staat in de Top 100 van beste universiteiten ter wereld en biedt haar studenten een breed scala aan opleidingen. University College Groningen (UCG) biedt de bachelor Liberal Arts & Sciences aan, die studenten een academische graad biedt met een interdisciplinaire kijk op de studie.

 

Voor het studiejaar 2018/2019 moesten er voor UCG 125 nieuwe studenten worden geworven. Dit moesten zowel studenten uit Nederland, Europa als buiten Europa zijn. Bovendien moest het bestaande Google AdWords account worden geoptimaliseerd en was de website toe aan een meer conversiegerichte aanpak. Buro Digitaal werd gevraagd om deze klus op zich te nemen.

‘Buro Digitaal heeft voor ons de online strategie bedacht met als doel het verhogen van het aantal studenten. Ze analyseert en rapporteert over de online campagnes. Een waardevolle aanvulling voor de gehele faculteit.’

 

Nynke-Boudien Plat

Admission & Enrollment Officer – University College Groningen

Aanpak
Starten met een digitale strategie

In samenwerking met de afdeling Recruitment & Admission is een nieuwe digitale strategie, inclusief mediaplan opgesteld. Doel was het promoten van UCG als excellente opleidingsplek én Groningen als top studentenstad. De inzet van video advertising werd gekozen om de gewenste doelgroep optimaal te bereiken. Na akkoord op de strategie door de Faculty Board is gestart met de werkzaamheden. Die bestonden onder andere uit:

 

 

  • Analyse van de huidige bezoekersstromen via Google Analytics
  • Bepalen van de doelgroep inclusief 4 persona’s
  • Advies over SEO (zoekmachine optimalisatie) van de bestaande website 
  • Analyse van de bestaande Google AdWords campagne en advies over de optimalisatie ervan
  • Opnieuw inrichten van (de metingen in) Google Analytics
  • Optimaliseren en uitbreiden van de bestaande Google AdWords campagnes
  • Set-up van nieuwe Facebook en Instagram Advertising campagnes
  • Set-up van nieuwe YouTube Video Advertising campagnes (inclusief advies over het in te zetten videomateriaal)

 

Na livegang van alle campagnes zijn deze maandelijks intensief gemanaged. Bovendien werd er maandelijks gerapporteerd. Op basis van deze data werden de campagnes continu geoptimaliseerd.

150

nieuwe studenten geworven voor het nieuwe studiejaar 

Een gedegen digitale strategie waar verder op gebouwd kan worden

Resultaat

Doelstelling van 150 nieuwe studenten gehaald

Voor het eerst in de geschiedenis van UCG is er (online) marketing gevoerd aan de hand van een concrete digitale strategie en is er gestuurd op performance. Dit biedt het team Recruitment & Admission de nodige focus, zowel voor dit studiejaar als voor de komende jaren.

 

Door het draaien van datadriven online campagnes worden beargumenteerde keuzes gemaakt. Dankzij het behalen van de doelstelling in het studiejaar 2018/2019 is een vergelijkbare aanpak van het (online) recruitmentproces gehanteerd voor de studiejaren 2019/2020 en 2020/2021. Een continu succes dus!

Wil je meer weten?

Sjors vertelt je alles over deze case. Stuur hem een e-mail of neem contact met ons op.

Meer cases